Huament! Eilen jäi maalauksessa väliin värittömät ja kaikki muutkin kerrokset. Menin kaupunkkiin ja keskityin laattojen etsintään ja valintaan. Olen muuten eilen nähnyt KAIKKI maailman laattavaihtoehdot, seka seinä- että lattialaatat, eri huoneisiin! On pää vieläkin täys värien ja erilaisten neliöiden sekamelskaa. Eka kauppa oli mun omavalintainen, suht iso pulju. V... mikä palvelu, ei siis palvelua LAIN! Myyntimies oli ilmeisesti menettänyt työintonsa jo 15 vuotta sitten. Sitten se typykkä mikä rämpläs tärkeenä tarjouksen tietokoneellaan... En helposti lähe kaupasta ulos mutta sieltä meinasin lähteä...! Mutta, kärsivällisenä istuin ja odotin ja kuttuilin typykälle takas. Tarjouksen saatuani päätin että tästä kaupasta ostetaan vain ja ainoastaan jos antavat kaikki kamat ilmaseks.

Sitten siihen mieheni suosittelemaan kauppaan, joka vähän pienempi pulju. Kauhunsekasella ennakkoluulolla sitten menin sinne kun odotin sita tyypillistä mielenkiinnottomuutta, palveluinnottomuutta jne. Ja sitä kaikkein ärsyttävintä: ekaks mulkoillaan ku myymälävarasta ja sit jos kysyvät kenen vaimo oon ni sitten vasta hymyillään ja melke niiataanki. Tää on siis se palvelu jota mä täällä saan aina kaupoissa jos siel on paikallisia toissä ja meen sinne venäläistä (kuullemma) muistuttaen. Mutta, onneks olikin jousimiesten onnen päivä eli torstai, ja sain maalimman parasta palvelua ja vieläpä englanniksi! Kylppärilaatat löyty suht nopeesti mutta lattialaatat sisääntuloon olikin sitten vaikeempi projekti. Vaikeutena oli se kun tykkäsin kaikista vaihtoehdoista! Ihmettelin sitten mielessäni että ei tää nyt oo oike normaalia käytöstä että kaikki vaihtoehdot naiselle kelpaa, kunnes keksin syyn! Totta helkkarissa mulle kelpaa lattiaan laatta ku laatta ton 100 vuotta vanhan kivilattian jälkeen!!! Onnekseni lattialaattanäytteiden vieressä oli pöytä, tuoli ja tuhkis ja siihen kun rojahdin niin toi kauppias minulle ystävällisesti virvokkeitakin. TÄLLASTA sen palvelun olla pitää! Lopulta sain valittua kaikki, laatat, vessat, pesualtaat, suihkut ym.

Sitten iltapäivällä samaan putiikkiin uudestaan mieheni kanssa - joka muuttikin valinnoistani sitten ainakin puolet! Mukaanlukien sen vaikeevalintaisen lattialaatan... Huoh... Taas kutsui minua pöytä tuhkiksineen ja taas ystävällinen kauppias kantoi minulle juotavaa. Lopulta mieheni haki sinne rakennusmestarimmekin joka vaihtoi sen lattialaatan vielä kerran. Olin siinä vaiheessa niin täys neliöitä ja värisävyjä etten enää jaksanu muuta ku sanoa "ok". Nyt meijän lattialaatat on hyvälaatuset ja helppo asentaa. Ei mulla oo aavistustakaan tykkäänkö niistä ja onko ne helppohoitoset ja mitä ne maksaa, mutta kun en enää jaksa!!! Hyvästä palvelusta kiitollisena kiitin kauppiasta lähtiessämme vielä hänen kärsivällisyydestään. Ja hän vastasi ihailevansa suuresti myös mun kärsivällisyyttä, vilkaisten miestäni. Tästä kaupasta ihan takuulla ostetaan ja hinnalla millä hyvänsä jos mä saan paattaa! Kotimatkalla meinasin ajaa kolarin kun huomasin tien varressa liikkeen jonka pihalla oli pinoittain myytävänä SUOMALAISTA PUUTA! En muista tarkkaan lukiko niissä tarroissa Hiiveden Saha vai Jämijärven Saha, jotain sinne päin, mutta suomalaista kunnon puulautaa siellä pihalla köllötteli! Niistä siis vain unelmoin, ja lähen maalaamaan nyt noita ruåttalaisia...